آیا برنامه صادرات ماشین به روسیه برای سال ۱۴۰۳ پیروزیآمیز خواهد می بود؟_دوپلر
نوشته و ویرایش شده توسط مجله دوپلر
ایرانماشین و سایپا در عرصه صادرات ماشین طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کارکرد ضعیفی از خود بر جای گذاشتند. برنامههای صادراتی این دو خودروساز به روسیه و بلاروس به طور نیمهکاره رها شد. نیمهکارهماندن صادرات، انتقاد شرکای روس ایرانیها را نیز در پی داشت. بااینحال ایرانماشین تصمیم دارد تا کارکرد خود را در حوزه صادرات ماشین به روسیه بهبود بخشد. بر پایه گزارش رسانه رسمی ایرانماشین موسوم به ایکوپرس، ایرانماشین تصمیم گرفته است تا محصول تازه خود یعنی تارا را به روسیه بفرستد.
«امیرعباس فرنودی» معاون صادرات و امور بینالملل ایرانماشین در رابطه صادرات به خبرگزاری ایکوپرس او گفت: «فرایند دریافت استاندارد برای تارا و دیگر خودروهایی که قرار است در بازار روسیه به فروش برسید هم چنان در جریان است. در صورت اخذ گواهینامه استاندارد برای تارا، این ماشین ظرفیت صادرات به دیگر کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا را نیز خواهد داشت.»
صادرات قطعات و لوازم، سودآورتر از صادرات ماشین است
به حرف های فرنودی، برنامههای صادراتی با جدیت هرچه همهتر پیگیری میبشود. یقیناً باید در نظر داشت که برتریهای ایرانماشین در وهله اول فراهم بازار داخلی است. فرنودی از علاقه مشتریان روس به تارا سخن او گفت و شانس این ماشین برای پیروزی در بازار روسیه را بالا برسی کرد. به گفتن فرنودی، در نیمه دوم امسال برنامهریزی برای صادرات این محصول به سرزمین روسیه را نیز پیگیری می کنیم.
پیش از این و در ابتدای سال ۱۴۰۳ «کامبیز میرکریمی»، عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه از بیتوجهی خودروسازان ایرانی به صادرات گله های کرده می بود. به حرف های او، برتری خودروسازان ایرانی صادرات نیست و آنها ترجیح خواهند داد تا به صادرات قطعات اتومبیل اکتفا کنند. این نوشته در گفتگوی فرنودی با ایکوپرس قبول شد، وقتی که او از سودآوربودن صادرات قطعات ماشین، قطعات ریختهگری، قطعات غیر ریختهگری و لوازم موتورسیکلت به روسیه سخن او گفت. بااینحال بهنظر میرسد که ایرانماشین در هر دو حوزه فراهم نیاز بازار داخلی و صادرات ماشین کارکرد بهتری نسبت به سایپا داشته است.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار