اهداف کوچک چطور علتپیروزی می‌بشود + ۵ ویژگی سودمند اهداف کوچک_دوپلر

اهداف کوچک چطور باعث موفقیت می‌شود + ۵ ویژگی مفید اهداف کوچک


نوشته و ویرایش شده توسط مجله دوپلر

اگر فردی بگوید داشتن مقصد‌های کوچک از داشتن مقصد‌های بزرگ الزامی‌تر است چه جواب می‌دهید؟ تا‌به‌حال، به قوت مقصد‌های کوچک فکر کرده‌اید؟ ابتدا با هم آخرین تحقیقات درباره تأثیر اهداف کوچک را مرور می‌کنیم و سپس سه روش مقصد‌گذاری کوچک برای مدیران را یاد می‌گیریم. و در قدم آخر اهداف را کوچک تعیین می‌کنیم.

مایکل فلپس؛ مردی که با مقصد‌های کوچک به مقصد بزرگی رسید!

هنگامی مایکل فلپس ۸ساله می بود، مجموعه‌ای از اهداف را برای خود نوشت. مقصد بلندمدتش شرکت در المپیک می بود، اما اهداف کوچک هم داشت. این عادت مقصد‌گذاری از دوران کودکی با فلپس باقی ماند و در تمرینات، مسابقات و جنبه‌های گوناگون زندگی مقصد‌های کوچکی را برای رسیدن تنظیم می‌‌کرد.

نتیجه این چنین مدل فکری چه می بود؟ هنگامی فلپس در سال ۲۰۱۶ از ورزش شنا بازنشسته شد، پرافتخارترین ورزشکار المپیک می بود. او با ۲۸ مدال، ازجمله ۲۳ مدال طلا، پرافتخارترین ورزشکار همه تاریخ المپیک است.

تأثیر اهداف کوچک در کسب‌وکار

ماجرا در کسب‌وکارها نیز به همین شکل است. تعیین چند مقصد کوچک می‌تواند به نتایج بزرگی در کسب‌وکار منجر بشود. اهداف، مقصد و خواسته را روشن می‌کنند و تأثیر روانی مثبت و مهمی دارند. مقصد‌گذاری های کوچک به پیروزی‌های کوچک و می‌انجامد و مسیری است برای ادامه‌داند و رسیدن به آرزوهای بزرگ.

نتایج بازدید پژوهشی که در رسانه استراتژی+ بیزینس مشخص می کند که کارمندانی که مقصد‌های کوچک روزانه یا ساعتی دارند، نه‌تنها در راه رسیدن به اهداف شرکت موفق‌ترند، بلکه روحیه بهتری هم دارند.

یافته‌های پژوهشی دلنشین

گزارش تحقیقی د انتشار شده که بر پایه آن بیشتر از ۱.۵ میلیون مقصد‌گذاری ۱۲,۰۰۰ کارمند در صنایع گوناگون مطالعه شده است. داده‌ها خودگزارشی بودند و کارمندان با تعیین اهداف و شاخص‌های کلیدی کارکرد(KPI) ، گزارش می‌دادند که آیا به اهداف خود دست یافته‌اند یا خیر.

به‌گفتن‌مثال، مقصد نماینده قسمت فروشی ممکن می بود رسیدن به شش سرنخ فروش در هفته باشد. مقصد عضویی از گزوه حمایتمی‌توانست جواب به ۱۵ شکایت در روز باشد. ممکن می بود مقصد گرافیستی طراحی سه نسخه از یک آگهی برای کمپین جدیدی باشد.

با ردیابی داده‌های تعیین مقصد به‌زمان بیشتر از یک سال، به نکات جالبی می‌رسیم. افرادی که حداقل چهار مقصد روزانه در هفته تعیین و فعالانه به اهداف خود فکر می‌کردند، ۳۴ درصد زیاد تر از افرادی که این کار را نمی‌کردند به اهداف خود دست یافتند. داده‌ها مشخص می کند که رابطه‌ای علت و معلولی بین تعیین اهداف و دستیابی به نتایج وجود دارد.

دلنشین‌تر این که تعیین مقصد به‌شکل محسوسی علتبهبود کارکرد شخصی افراد می‌شد. این چنین رسیدن به ۵۰ درصد اهداف روزانه علتمی‌شد تا فرد حسّ بهتری داشته باشد.

چطور مدیران مقصد‌گذاری را به عادت کارمندان تبدیل کنند؟

با دقت به قیمت بالقوه حاضر، چطور شرکت‌ها و مدیران می‌توانند مقصد‌گذاری را به بخشی از عادت نیروی کار خود تبدیل کنند؟ جواب ساده است. به افراد پشتیبانی کنید تا خودشان مزایا را ببینند و پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرند و سپس زبان مناسب را کشف یا خلق کنند. در کنار این موارد، پیش‌نیازها را فراموش نکنید.

پشتیبانی به افراد برای فهمیدن مزایای مقصد‌گذاری

اگرچه شرکت‌ها می‌توانند به‌سادگی مقصد‌گذاری را اجباری کنند، اما هنگامی کارمندان به چیزی باور داشته باشند آن را زیاد بهتر می‌پذیرند. شرکت‌هایی که از جلسات روزانه برای سازماندهی کار گروهی منفعت گیری می‌کنند، کار زیاد راحت‌تر است. می‌توانید تعیین اهداف روزانه یا هفتگی را به بخشی از جلسه گروه تبدیل کنید. این کار علتمی‌شد تا ضمن او گفت و گو روی اهداف، درباره مانع ها پیش روی آن‌ها و شیوه عبور از آن‌ها نیز او مباحثه بشود.

بااین‌همه، بعضی اوقات نیاز است تا مدیران به‌شکل مستقیم در فرایند فهمیدن مزایای مقصد‌گذاری مداخله‌ کنند و با برگزاری دوره‌های آموزشی این قضیه را به مدیران میانی شرکت خود آموزش دهند..

جشن‌گرفتن پیروزی‌های کوچک

داده‌های استراتژی+ بیزینس مشخص می کند که هنگامی گروه‌ها به نیمی یا قسمت بیشتری از اهداف خود دست نمی‌یابند، ۲۶ درصد کم‌روحیه‌ترند.

باید چه کرد؟ رهبران و مدیران باید هر روز با گروه‌های خود، کار و اهدافی آشکار را اشکار کنند. در قدم سپس، باید رسیدن به این اهداف را به‌گفتن پیروزی به رسمیت بشناسند و آن را جشن بگیرند. جشن‌گرفتن پیروزی‌های کوچک، روحیه را در سطح فردی و گروهی تحکیم می‌کند و به سود شرکت است.

منفعت گیری از زبان مناسب در تعیین اهداف

منفعت گیری از واژگان و زبان مناسب در رسیدن به اهداف کوچک کاملا مؤثر است. شرکتی نرم‌افزاری دریافت که زبان مورداستفاده در تعیین مقصد بر کارکرد کارمندان تأثیر دارد. به‌گفتن‌مثال، وقتی که اهداف شامل اصطلاحاتی همانند «فروش» یا «سرنخ» بودند، گروه‌ها ۱۲٪ سرنخ‌های فروشی بیشتری تشکیل کردند.

رسیدن به زبان و ادبیات مناسب می‌تواند در افزایش بهر‌ه‌وری کارمندها مؤثر باشد. با منفعت گیری از هوش مصنوعی می‌توان به این کار مهم دست یافت.

پیش‌نیازها را فراموش نکنید

برای داشته باشید که مقصد‌گذاری یا حتی تعیین اهداف کوچک به‌تنهایی نمی‌تواند نتایج گروهی با کارکرد پایین را بهبود بخشند. برای اثربخش‌بودن مقصد‌گذاری باید پیش‌نیازهای اساسی و مهمی وجود داشته باشند.

پیش‌نیازهای مقصد‌گذاری در شرکت‌ها

  • گروه باید تایید مدیر ارشد خود را داشته باشد
  • رهبران و مدیران باید اهمیت تعیین و بازدید اهداف را فهمیدن کنند.
  • گروه باید برای مقصد‌گذاری آموزش ببیند.
  • رهبران و مدیران به‌جای دستوردادن باید رفتارهایی مناسب داشته باشند.
  • رهبران و مدیران باید امنیت روانی تشکیل کنند که نیروهای آن‌ها از گفتن کردن هداف و دستاوردهای خود نترسند.

اهداف کوچک چطور علتپیروزی زیاد تر شرکت‌ها خواهد شد؟

دست‌یافتنی‌بودن: دستیابی به اهداف کوچک‌تر آسان‌تر از اهداف بزرگ است؛ چون علتمی‌بشود که این اهداف کم‌تر ترسناک باشند.

ایجادکردن انگیزه حرکت: دستیابی مداوم به مقصد‌های کوچک و در دسترس علتانگیزه و حرکت می‌بشود. هر دستاوردی محرکی است برای هدفی دیگر و علتمی‌بشود مقصد بعدی دست‌یافتنی‌تر به نظر برسد. درنتیجه، با شدت بیشتری به سمت مقصد بزرگ‌تر می‌روید.

مطمعن‌به‌نفس: دست‌یابی به چند مقصد کوچک مطمعن‌به‌نفس را افزایش می‌دهد و این پیروزی‌های کوچک باورتان را نسبت به خودتان عوض می‌کند.

تمرکز: مقصد‌های کوچک آشکار، در دسترس و ملموس‌اند. این ویژگی‌ها علتنگه داری تمرکزتان روی مقصد می‌بشود و درنهایت، این تمرکز شما را با مقصد بزرگ مهم همسو می‌کند.

سازگاری و انعطاف‌پذیری: تعیین و تحول اهداف کوچک آسان‌تر است. اگر شرایط تحول کند، می‌توانید به‌شدت اهداف کوچک خود را با شرایط تازه تنظیم کنید.

مقصد‌های کوچک پله‌هایی برای مقصد‌های بزرگ

مسیر پیروزی مسیر مستقیم و بی‌پیچ‌وخمی نیست. در این مسیر، اشکار‌کردن مجموعهای از چند مقصد کوچک و دست‌یافتنی‌تان، گروهتان را به ادامه راه تشویق می‌کند. این مقصد‌های کوچک آجرهای سازنده پیروزی شرکت‌اند و رسیدن به هر مقصد کوچک گامی است به جلو در مسیر دستیابی به اهداف بزرگ‌تر شرکت.

فراموش نکنید هر مقصد کوچکی که به آن می‌رسید، پیروزی‌ای کوچک اما مهم است که قیمت جشن‌گرفتن دارد. به این علت از همین امروز تعیین چند مقصد را شرع کنید و ببینید رسیدن به چندین مقصد کوچک چطور شما را به سمت اهداف بزرگ می‌برد.

منبع: The big power of small goals | PwC , To Achieve Big Goals, Start with Small Habits (hbr.org)

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی