چین تحقیق روی اولین مثالهای سمت دوردست ماه را اغاز کرد_دوپلر

چین تحقیق روی اولین نمونه‌های سمت دوردست ماه را آغاز کرد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله دوپلر

چین در مأموریتی جسورانه، نزدیک به دو کیلوگرم نمونه از خاک و سنگ نیمه دوردست ماه را به زمین برگرداند. این اولین مثالای است که در تاریخ بشر از آن منطقه جمع‌آوری شده و اکنون چین اظهار کرده که درب محفظه حاوی این مثالها را برای اغاز تحقیقات باز کرده است.

رسانه «چاینا دیلی» گزارش می‌دهد که فرودگر رباتیک Chang’e 6 که هفته قبل بر روی زمین فرود آمد، ۱.۹۵۳ کیلوگرم از مثالهای نیمه دوردست ماه را به زمین آورده است و این مثالها اکنون در دست بازدید قرار دارند.

«جی پینگ» (Ge Ping)، یک مقام ارشد فضایی که بر برنامه‌های ماه چین نظارت می‌کند، بعد از مراسم رونمایی از مثالها به خبرنگاران او گفت که به نظر می‌رسد این مثالها «ضخیم‌تر و چسبنده‌تر» از مثالهای جمع‌آوری‌شده از سمت نزدیک ماه می باشند. او افزود که مثالهای تازه حاوی برخی «توده‌ها» می باشند.

فرودگر Chang’e 6 برای اولین‌بار مثالهایی را از سمت دوردست ماه جمع‌آوری کرد. ما سمت دیگر ماه را از روی زمین نمی‌بینیم؛ به این علت مثالبرداری از آن اتفاق مهمی محسوب می‌بشود.

باقی مانده Chang’e 6 که مثالهای تکه نهان ماه در آن وجود دارد.

چین در سال ۲۰۱۹ با مأموریت مریخ‌نورد Chang’e 4 به اولین سرزمین در جهان تبدیل شد که در سمت نهان ماه فرود آمده است. اکنون با برگشت این مثالها، این سرزمین مجدد درحال تاریخ‌سازی است.

تفاوت مثالهای چین از سمت دوردست ماه با مثالهای قبلی

در بیانیه مطبوعاتی فرد دیگر به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، «لی چونلای»، معاون طراح مأموریت اداره ملی فضایی چین در سمت دوردست ماه او گفت که اگرچه مثالها تا این مدت مورد تجزیه‌وتحلیل قرار نگرفته‌اند، اما امکان پذیر ترکیبات شیمیایی معدنی زیاد متغیری نسبت به مثالهای قبلی ماه داشته باشند.

چونلای می‌گوید:

«به عبارت دیگر، ما از روی مثالهای جمع‌آوری‌شده قبلی فقط نیمی از ماه را می‌شناسیم.»

اکنون که این مثالها در دسترس قرار گرفته‌اند، مقامات سازمان فضایی چین می‌گویند که دانشمندان باید تا آخر سال بتوانند آن‌ها را مطالعه کنند. بعد از آن، چین تصمیم دارد اطلاعات مثالها را برای جامعه جهانی شرح دهد.

بااین‌حال، به علت قانونی که در سال ۲۰۱۱ در ایالات متحده آمریکا تصویب شد و مانع از هرگونه پشتیبانی مالی این دولت برای همکاری مستقیم با چین شد، به گمان زیادً بعد از دسترسی جامعه بین‌الملل به این مثالها، محققان آمریکایی به اطلاعات این مثالها دسترسی نخواهند داشت.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی