این گیاه می‌تواند در شرایط سخت مریخ زنده بماند_دوپلر

این گیاه می‌تواند در شرایط سخت مریخ زنده بماند


نوشته و ویرایش شده توسط مجله دوپلر

محققان چینی نوعی خزه صحرایی را کشف کرده‌اند که در شرایط آب‌وهوایی گوناگون، از قطب جنوب گرفته تا بیابان موهاوی (Mojave)، ​​رشد می‌کند. به حرف های آن‌ها، این خزه می‌تواند در سطح مریخ نیز بدون هیچ‌گونه گلخانه‌ای زنده بماند.

بر پایه گزارش گاردین و مقاله منتشرشده در ژورنال The Innovation، محققان دانشگاه آکادمی علوم چین در پژوهش خود توضیح داده‌اند خزه‌ای با نام علمی «Syntrichia caninervis» می‌تواند در برابر شرایط مریخ، همانند خشکسالی، تشعشعات خطرناک خورشیدی و سرمای شدید مقاومت کند.

به‌طورکلی، رشد گیاهان سیاره زمین در مریخ می‌تواند به انسان پشتیبانی کند سطح بایر سیاره سرخ را قابل‌سکونت کند. پروفسور «استوارت مک دانیل»، متخصص خزه در دانشگاه فلوریدا نیز درمورد این پژوهش می‌گوید:

«پرورش گیاهان زمینی قسمت مهمی از هر مأموریت فضایی طویل مدت است؛ چون گیاهان دی‌اکسیدکربن و آب را به اکسیژن و کربوهیدرات تبدیل می‌کنند. خزه صحرایی، خوردنی نیست اما می‌تواند نقش‌های مهم فرد دیگر در فضا ایفا کند.»

خزه صحرایی می‌تواند در مریخ دوام بیاورد

محققان در پژوهش جدیدشان توضیح خواهند داد که چطور خزه‌های صحرایی نه‌تنها در شرایط سخت زنده می‌همانند، بلکه به‌شدت می‌توانند از کم‌آبی تقریباً کامل بهبود یابند. این خزه‌ها بعد از گذراندن پنج سال در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد و تا ۳۰ روز در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد و بعد‌ازآن قرارگرفتن در معرض پرتوهای گاما، هنگامی مجدد به شرایط رشد طبیعی بازگشتند، توانستند خودشان را بازسازی کنند.

این گیاه می‌تواند در شرایط سخت مریخ زنده بماند_دوپلر ۴

این محققان شرایط مریخ را از نظر سختی، دما، گازها و تشعشعات فرابنفش همانند‌سازی کردند و دریافتند این خزه در این محیط زنده می‌ماند و می‌تواند مجدد در محیط طبیعی رشد کند.

ازآنجایی‌که زیاد تر گیاهان نمی توانند تنش‌های سفرهای فضایی را تحمل کنند، محققان امیدوارند در آینده این خزه‌ها بتوانند به مریخ یا ماه برده شوند تا بتوان آن‌جا کلنی‌سازی (Colonisation) کرد.

یقیناً محققان می‌گویند این آزمایش‌ها اولین قدم مهم این مسیر می باشند و تا این مدت اشکار نیست این خزه بتواند در مریخ منبع اکسیژن باشد؛ چراکه احتمالا نتواند در بافت مریخ تکثیر بشود. محققان در این پژوهش شرایط مریخ را همانند‌سازی کردند اما خاک آن‌ها از آن سیاره نبوده است. این چنین خزه‌ها برای رشد به آب نیاز دارند. به همین علت نمی‌توان با قطعیت او گفت این خزه در شرایط واقعی مریخ چطور خواهد می بود.

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی