۱۵ بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد+ ۸ منفعت بازی برای مغز نوزاد_دوپلر

بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله دوپلر

در ماه‌های ابتدایی تولد کودک این سوال برای تعداد بسیاری از افراد پیش می‌آید که کدام بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد مناسب‌تر است؟ کدام بازی به تحکیم هوش و مهات نوزاد پشتیبانی می‌کند؟ برای جواب به این سوال با چطور همراه شوید.

برخلاف فکر عموم، بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای که توانایی‌های نوزاد را تحکیم می‌کنند و برای رشد او مفیدند، همیشه بازی‌های پیچیده‌ای نیستند.در واقع، بهتر است بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد طوری باشد که به فهمیدن نوزاد از دنیا اطرافش پشتیبانی‌کند. دلنشین این جا است که زیاد تر بازی‌های طبیعی که احتمالا ناخودآگاه انجام می‌دهید، برای نوزاد شما مناسب می باشند.

۸ منفعت بازی برای مغز نوزاد

بازی کردن یک کار جدی است. این‌گونه است که کودک دلبند شما برای همه آن نقاط عطفی که چشم به راه ثبت آنها در دفترچه یادداشت کودک خود هستید، از غلت زدن و نشستن در دوران نوزادی تا راه رفتن و پریدن در نوپایی آماده می‌بشود. بازی به کودک شما ابزارهایی را می‌دهد که برای جهش‌های شناختی نیز به آنها نیاز دارد.

مطابق حرف های آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP)، قوت بازی فرصتی حیاتی برای رشد و پرورش مغز است. بازی علترشد و پرورش ۸ توانایی و توانایی در نوزاد می‌بشود:

  • توانایی‌های اجتماعی-عاطفی
  • توانایی‌های شناختی
  • توانایی‌های زبانی
  • توانایی‌های خودتنظیم
  • ساختار مغز
  • روابط امن
  • ماهیچه‌های بدن
  • توانایی‌های حرکتی ظریف و غیرظریف

ربکا لندا، صدمه‌شناس گفتار و زبان و مدیر مرکز اوتیسم و اختلالات مرتبط می‌گوید: «هنگامی نوزادی دنیای اطراف خود را کشف می‌کند، یاد می‌گیرد که هر چیزی چطور کار می‌کند. این بنیاد پرورش توانایی‌های زبانی و فهمیدن ریاضیات است. در این مسیر نوزاد کشف می‌کنند که چه مقدار سختی برای حرکت یک توپ نیاز است.»

۹ مسئله مهم درمورد ربط و بازی با نوزاد

  • برقراری تماس چشمی: تماس چشمی حتی برای نوزاد هم مهم است. خیره شدن به چشمان نوزاد یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشکیل ربط با نوزادتان است.
  • خواندن آهنگ: زبان نوزادان زبان آهنگ و موسیقی است. صبحت‌های ساده را هم با آهنگ بخوانید و به نوزاد حس مثبت بدهید.
  • رقص و ورزش: رقصیدن یا ورزش‌های کودکان با نوزادتان می‌تواند به او پشتیبانی کند تا توانایی‌های حرکتی خود را پرورش دهد.
  • ماساژ نوزاد: ماساژ ملایم می‌تواند برای نوزادتان اسایش‌قسمت باشد. همین ماساژ ساده به او پشتیبانی کند تا فهمیدن کند که بدنش متعلق به خود اوست.
  • بغل کردن: در بغل گرفتن نوزادتان برای تحکیم ربط شما با او الزامی است.
  • انجام تماس لمسی عمیق: تماس لمسی و پوست به پوست می‌تواند برای نوزادتان اسایش‌قسمت باشد.
  • بوسیدن: همین که نوزادتان را آرام می‌بوسید، حس زیاد خوشایندی به او می‌دهید.
  • خواندن کتاب: کتاب خواندن حتی دردوران نوزادی برای فرزندتان سودمند است.
  • نظر لمس اشیا: لمس اشیا حواس پنجگانه و از جمله حس لامسه را در فرزندتان تحکیم می‌کند و امکان آشنایی با جهان حوالی و یادگیری از طریق حس لامسه برای او فراهم می‌بشود.

زبان نوزادتان را پیش از بازی یاد بگیرید

قبل از اغاز بازی‌ باید زبان نوزاد خود را یاد بگیرید. برای این که بتولنید از بازی با فرزندتان لذت ببرید، باید زبان کودکی بگشایید. تلاش کنید تا پیش از اغاز بازی، علائم و سیگنال‌های مثبت و منفی او را تشخیص دهید.

منظور از سیگنال‌های مثبت کودک، یکی از موارد زیر است:

  • نگاه کردن با علاقه به شما یا افراد دیگر
  • دراز کردن دست‌ها به سمت شما
  • لبخند زدن

در فرد روبه رو باید بدانید نوزاد شما چه وقتی غمگین یا خسته است. سیگنال‌های منفی کودک، امکان پذیر یکی از موارد زیر باشد:

  • گریه کردن
  • بالا آوردن
  • نگاه کردن به جای دیگر
  • چُرت زدن

۱۵ بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد

بازی‌های سرگرم کننده مادر و نوزاد ساده و غریزی می باشند

زمان بازی با نوازد خود نیاز نیست زیاد سخت‌گیر باشید. نوزاد با هر تعاملی چیزی از جهان می‌آموزد. تنها کافی است مقداری با حوصله، خلاق و یقیناً خندان باشید. یادتان باشد بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد ناخودآگاه علترشد نوزاد می‌بشود.

قایم باشک

یکی از بهترین و ساده‌ترین بازی‌های مادر و نوزاد، قایم باشک است. صورت خود را پشت دستانتان نهان کنید و سپس با گفتن «دالی موشه» دستانتان را کنار بزنید. نوزادان تا نزدیک به ۹ ماهگی فکر می‌کند با پوشیدن صورتتان غیب می‌شوید. در نتیجه فرزند شما با این بازی عاشق شما می‌بشود.

به‌مرور فرزندتان تلاش می‌کند با کنار زدن دستانتان شما را اشکار کند، این نشانه رشد است. تلاش کنید این بازی را انجام دهید تا کارهایی همانند معاوضه پوشک و لباس پوشیدن برای شما و کودکتان سرگرم‌کننده‌تر بشود.

صدای نوزادتان را پیروی کنید

همان گونه که می‌توانید با دقت در حالات و رفتارهای نوزادتان، زمان مناسب برای بازی با او را تشخیص دهید، می‌توانید از او ایده‌های جدیدی برای بازی کردن بگیرید. به‌گفتن مثال، اگر نوزادتان با «قورقور» و «غاغا» کردن صدا تشکیل می‌کند، تلاش کنید صداهای او را پیروی کنید. این کار به تحکیم پایه توانایی‌های گفتاری او پشتیبانی می‌کند. به همین ترتیب، وقتی که لبخند می‌زند، شما هم لبخند بزنید. این کار به افزایش مطمعن به نفس او پشتیبانی می‌کند. نوزاد با حواس خود فهمید می‌بشود که شما از بودن با او لذت می‌برید.

برقصید و بچرخید

همه نوزادان برای حس امنیت و تشکیل وابستگی عاطفی با افراد مهم زندگی‌شان، به بغل گرم و نوازش‌های مهر امیز نیاز دارند. رقصیدن با نوزادتان، راهی بسیار برای تحکیم این پیوند عاطفی و پاسخگویی به نیازهای اوست.

اگر کوچولویتان در حال و هوای بازیگوشی است، با او یک رقص نرم و شاد انجام دهید تا او را به وجد آورید و صدای خنده‌هایش را بشنوید. حرکات موزون و ریتمیک شما، نه‌تنها برای او سرگرم‌کننده خواهد می بود، بلکه به تحکیم توانایی‌های حرکتی و هماهنگی او نیز پشتیبانی می‌کند.

اگر نوزادتان خسته یا غمگین به نظر می‌رسد، می‌توانید با او یک رقص آرام و دلنشین در اتاق انجام دهید. حرکات موزون و آهسته شما، او را آرام می‌کند و به او حس امنیت و اسایش می‌بخشد. نوازش‌های لطیف و ریتم آرام رقصتان، می‌تواند لالاییِ دلنشینی برای او باشد و عرصه‌ساز خوابی آرام برای او باشد.

رقصیدن با نوزاد نه‌تنها سرگرم‌کننده و لذت‌قسمت است، بلکه مزایا تعداد بسیاری برای رشد و تکامل او نیز دارد. این بازی، به تحکیم توانایی‌های حرکتی، هماهنگی، اعتدال و حس ریتم او پشتیبانی می‌کند. این چنین، علتافزایش مطمعن به نفس و حس نشاط و نشاط در او می‌بشود.

بازی با آینه

نشان دادن عکس نوزاد در آینه، یک بازی ساده اما مؤثر برای تحکیم شناخت خود و توانایی‌های اجتماعی اوست. نوزادان از دیدن عکس خود در آینه لذت می‌برند و تلاش می‌کنند با آن تعامل کنند. این بازی می‌تواند به نوزاد پشتیبانی کند تا خودش را بشناسد و این چنین عکس العمل‌های اجتماعی همانند لبخند زدن و پیروی حرکات را توانایی کند.

دماغت کجاست؟

برای پشتیبانی به رشد توانایی‌های زبانی کودک و خنداندن او، بازی « دماغت کجاست؟» را امتحان کنید. با صدای آوازگونه سوال کنید، «دماغت کجاست؟» سپس به‌آرامیبینی او را لمس کنید و با خوشحالی بگویید «ادماغت اینجاست!». تکرار این بازی با تکه‌های گوناگون بدن یا اشیای اطراف، به کودک شما پشتیبانی می‌کند تا معنی کلمات گوناگون را یاد بگیرد.

بازی با پارچه

از آن‌جایی که ازمایش ها حسی برای نوزادان تازگی دارد، علاقه دارند با نگاهی ماجراجویانه به اطراف خود نگاه کنند و در تلاش برای کشف دنیای ناشناخته‌هایشان باشند.بازی با تکه‌های پارچه با بافت‌های گوناگون – همانند کرباس، مخمل کبریتی، ساتن و مخمل – این زمان را برای نوزاد فراهم می‌کند تا بتواند حس لامسه‌ی خود را تحکیم کند. نگه داشتن و تکان دادن تکه‌های پارچه، به تحکیم قوت و هماهنگی عضلات پشتیبانی می‌کند.

۲۲ سرگرمی و بازی علمی برای کودکان

تکان خوردن، صدا درآوردن و غلتیدن

نوزادان به صدای افرادی که می‌شناسند و صداهای تکراری علاقه دارند. با خواندن شعرهای کودکانه و اشعار با قافیه‌ی ساده، به نوزادتان زمان دهید تا هر دو را بشنود. این فعالیت‌ها را می‌توانید در حمام، زمان نوازش یا در ماشین انجام دهید. این چنین موقعیت‌هایی، در واقع،زمان‌هایی عالی برای سرگرم کردن نوزاد و تحکیم توانایی‌های زبانی او می باشند.

شعر و آواز

نوزادان عاشق شنیدن صدای والدین خود و صداهای تکراری می باشند. با گفتن منظم شعرهای کودکانه و اشعار با قافیه‌ی ساده، به نوزادتان پشتیبانی کنید تا زبان را بهتر بفهمد. این فعالیت‌ها را می‌توانید در هر وقتی از روز انجام دهید که به تحکیم توانایی‌های زبانی کودک پشتیبانی می‌کند.

توپ بازی

بازی با توپ با نوزاد، حتی قبل از این که او بتواند توپ را بگیرد و پرتاب کند، زیاد دلنشین است. توپی‌هایی با بافت‌ها و رنگ‌های گوناگون اشکار کنید که برای نوزادان طراحی شده باشد. توپ را به نوزادتان بدهید و ببینید چه کاری با آن انجام می‌دهد. می‌توانید با غلتاندن ملایم توپ یا گذاشتن آن در ظرف، راه حلهای گوناگون بازی را به او نشان دهید. با افزایش قوت عضلانی، نوزاد اغاز به پیروی از شما و ابداع بازی‌های تازه می‌کند.

موسیقی گوش دهید و آواز بخوانید

نوزادان عاشق موسیقی می باشند، از لالایی‌های اسایش‌قسمت تا آهنگ‌های ریتمیک و بی‌معنی. حتی اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید به درستی آواز بخوانید، نوزادتان از شنیدن صدای شما لذت می‌برد و این به تحکیم پیوند والدین و فرزند پشتیبانی می‌کند. به نوزادتان زمان دهید تا به انواع گوناگون موسیقی گوش دهد و با عکس العمل‌های او، نوع موسیقی مورد علاقه‌اش را تشخیص دهید. نیازی نیست آهنگ‌ها واقعی باشند.می‌توانید شعر و آهنگ‌هایی از خودتان بسازید و در میانه انجام کارهای روزمره، برای فرزندتان آواز بخوانید. این کار به‌ظاهر ساده افزایش دایره واژگانی فرزند دلبندتان پشتیبانی می‌کند.

بازی با انگشتان

بازی با انگشتان، راهی عالی برای تحکیم توانایی‌های حرکتی ظریف و هماهنگی بین دست و چشم در نوزادان است. می‌توانید از شعرها و ترانه‌های شاد همراه با حرکات دست و انگشتان منفعت گیری کنید تا این بازی را دلنشین‌تر کنید. منفعت گیری از عروسک‌های انگشتی هم گزینه جالبی است.

غلغلک بازی

غلغلک دادن هم خنده‌دار و سرگرم‌کننده است و هم به تحکیم حس لامسه و ربط عاطفی بین شما و کودکتان پشتیبانی می‌کند. نقاط حساس بدن نوزاد را آرام غلغلک بدهید و به عکس العمل‌های او دقت کنید. خنده‌های شادمانه او، مشخص می کند که او هم از این بازی لذت می‌برد.

پیروی صدای حیوانات و وسایل نقلیه

با پیروی صدای حیوانات گوناگون همانند سگ، گربه، گاو و یا وسایل نقلیه همانند ماشین، قطار و هواپیما، قوه تخیل و توانایی‌های زبانی کودک را تحکیم کنید.از او بخواهید که صداها را گمان بزند و یا صداهایی را که از آن‌ها خوشش می‌آید، پیروی کند.

ایستادن روی پا

چند تکه پارچه با بافت های گوناگون جمع‌آوری کنید. نوزاد را به حالت ایستاده نگه دارید (با دستان زیر بغل نوزاد) و پاهای نوزاد را با یکی از پارچه ها لمس کنید. چند پارچه گوناگون را امتحان کنید تا ببینید کدام بافت را ترجیح می دهد. بازی‌های حسی همانند این، آگاهی لامسه و آگاهی بدنی نوزاد شما را تحکیم می‌کند.

چه مقدار بزرگی؟

از کودک خود سوال کنید چه مقدار بزرگ است و سپس با دست خود ابعادی را نشان دهید و بگویید: این‌قدر! این بازی، به‌مرور دقت نوزاد را جلب می‌کند و او بالاخره حرکت دست شما را پیروی می‌کند.

دنیای بازی‌های مادر و نوزاد دنیای لذت و سرگرمی است

همان گونه که در این لیست مشاهده کردید، بازی‌های سرگرم‌کننده و آموزنده‌ بی‌شماری برای سرگرم کردن و آموزش نوزاد دلبندتان در ماه‌ها و حتی سال‌های اول زندگی او وجود دارد. از ایده‌های ساده‌ی این لیست اغاز کنید و با خلاقیت خود، بازی‌های جدیدی ابداع کنید. به یاد داشته باشید که با اهمیت ترین مسئله، لذت بردن از لحظات شاد و صمیمی است که با فرزندتان سپری می‌کنید.

در انتها این نکات کلیدی را برای بسپارید:

  • به علایق و نیازهای نوزادتان دقت کنید: بازی‌هایی را انتخاب کنید که برای او دلنشین باشد و با دقت به سن و توانایی‌های او تنظیم شده باشد.
  • محیط بازی را امن و عاری از هرگونه خطر احتمالی برای کودک کنید: هر جسم خطرناکی را از اطراف او دور کنید.
  • نوزاد را تشویق کنید: در طول بازی مدام نوزاد را تشویق کیند و اجازه دهید حس مثبت دریافت کنید.
  • از بازی لذت ببرید: یادتان باشد که خنده و نشاط شما مسری است و پشتیبانی می‌کند که کودکتان هم خوشحال و شاد و خندان بشود.

منبع: mamanatural , zerotothree, parents

دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی